onsdag 27. mai 2009

Cred til sherpaer i Himalaya

Når jeg leser om disse fantastiske eventyrerne som har nådd toppen av Mount Everest, så får jeg et slags bilde i hodet mitt...
Jeg vet det ikke er sånn, men likevel litt morsomt å tenke på.
Du har en håndfull europeere med massevis av utstyr, som telt, oksygen, superduperundertøy, vindjakke, fjellsko og hva de ikke har.
Disse eventyrerne skal til toppen.
Rundt dem er det en gjeng med sherpaer, som har på seg noe tradisjonelle klær, bærer teltene og maten til disse eventyrerne, løper foran, setter opp camp så alt er klart til de slitne eventyrerne når neste steg på løypa. Legger opp tau og stiger, koker mat, i det hele tatt, legger alt til rette for at de modige skal nå toppen.

Som sagt, det er jo ikke sånn. Men det er litt sånn. Det er folk som jobber med å være støttepersonell for disse eventyrerne. Forsvinner ikke eventyret litt da?
Kan man ikke like godt ta helikopter (bortsett fra at helikopterne kanskje sliter en del i den høyden...).

I går stod det å lese at det var 2 sherpaer som dro ned han derre helten som kom seg opp men ikke ned.
I dag er Fjellskjeggapen Lars Oma Erichsrud redningsmannen....

3 kommentarer:

Unknown sa...

Det unike med Jarle Trå sin ekspedisjon er nettopp det at han reiser uten sherpaer og forhåndsetablerte leirer, i motsetning til Jon Gangdal m.fl som har et enormt team rundt seg for hver ekspedisjon, og dá forsvinner eventyret.

Jarle er nå trolig den i norge som fysisk og mentalt skulle være best forberedt til en slik tur, men desverre gikk noe galt. Vi får vente og høre hva som faktisk har skjedd...

Jarle er en MEGET dyktig og sympatisk person, som alltid er godt forberedt. Men han er da også fullt klar over den risiko en slik ekspedisjon innebærer.

Http://www.jarletraa.no
Http://jarle.objo.net/default.aspx?id=256

Helge Bernhardsen sa...

Så disse sherpaene som bærte han ned var bare tilfeldigvis der fordi de følte for å strekke på beina?
Hah!
Sikkert MEGET dyktig, men kanskje han burde fokusere på å gjøre noe han er sikker på han kan?

Jeg er også MEGET dyktig, men jeg holder meg unna Himalaya.

Klovn!

Helge Bernhardsen sa...

Ja, hva var det jeg sa... Ref gårsdagens oppslag i dagbladet

Legg inn en kommentar