tirsdag 26. mai 2009

Nordmenn på tur!

Stakkars Jarle på fjellet var så gira at han helt glemte å spise i 4 dager.
Til slutt måtte 2 sherpaer bære ham ned. Han var vel så fascinert av utsikten at han ikke hadde lyst å gå.

Stakkars gutta på tur i Kongo sitter inne for å ha skutt en fyr.
Eventyrlysten kjenner ingen grenser. Tiden med charterfly og grisefest er vel over for mange av oss, og bra er det.
Men hva i all verden gjorde egentlig gutta på tur i Kongo? Og skjuler de noe?
Etter å ha lest litt, så synes jeg det virker rart at stort sett det eneste de har å si, er at de er uskyldige, og attpåtil at de ikke vil si hva som skjedde, mens påtalemyndighetene drar frem det ene etter det andre.
Hadde det vært her til lands, så hadde de kjapt blitt dømt på grunnlag av indisier.
Det gjør de nok i Kongo også.
Det er bare litt andre forhold der.

6 kommentarer:

Anonym sa...

I Kongo har landsbyer egne små "heimevern" fordi regjeringen i Kongo ikke har et fnugg av kontroll over det som foregår der. Disse gutta jobbet for et privat sikkerhetsfirma der nede, er ikke rart at man må ha egne folk til å besørge sikkerheten når myndighetene ikke kan det, og det er ikke det samme som å være leiesoldat. Disse operer med lovlydige midler, som er mer enn jeg kan si om politiet i et land der det koster 30 cent å bestikke et vitne til å si både det ene og det andre. Du min gode mann, har overhodet ikke peiling på hva du snakker om. De gutta gjør klokt i å holde kjeft fram mot rettsaken, selv om du sikkert er veldig nysjerrig på hva som hendte.

Helge Bernhardsen sa...

Nei, jeg vet ikke hva jeg snakker om. Jeg bare synser. Og det er jo strengt tatt det alle gjør?
Er morsomt å synse.
Føler meg som en ekspertkommentator på tv!
Fint å vite at det finnes folk som er mer oppdatert på de faktiske forhold

zildete sa...

Eiriken, mulig du uansett har rett i at de var leiesoldater/sikkerhetsagenter (hva er forskjellen i praksis? Eller for den del i teorien?), men 27-åringen sier i dag at de to var på guttetur tvers over Afrika, og altså ikke ansatt av noen.

Så får vi se hvem som er "din gode mann, som overhodet ikke har peiling på hva han snakker om".

Unknown sa...

Forkastelig at du legger inn en slik kommentar når artikkelen du har linket til skriver at kongolesiske myndigheter tar bruker norske blogger som bevis på at disse guttene ikke hadde rent mel i posen. Latterlige spekulasjoner fra folk som tydeligvis ikke aner noe om forholdene.

Anonym sa...

Til Zildete vil jeg si at jeg ble presentert det at de to var ansatte i et firma der nede som om det var fakta. Ser nå at jeg nok har vært litt blåøyd og naiv mht. fakta selv, og det beklager jeg. Jeg står imidlertid innenfor resten av det jeg skrev.

Helge Bernhardsen sa...

Tja, når de ikke engang vil uttale seg til den etablerte norske presse, så er det vel greit at disse kongoleserne leser det som finnes av info?

Legg inn en kommentar