torsdag 27. august 2009

Hvordan du må stemme.

Dette synes jeg er viktig, derfor vil jeg at mange skal lese det.
De fleste har vel tenkt tanken tidligere, men kanskje noen revurderer stemmegivningen etter dette:

Det er i realiteten et topartisystem i Norge i dag. Det ene partiet er FRP+H (kan det være at flere slenger seg på her? Måtte i så fall være KRF).
Det andre partiet er AP+SV+SP.

Dette betyr at om du stemmer Høyre, så går halve stemmen din til FRP.
Stemmer du Venstre eller Rødt, så stemmer du i liten grad.

Altså:

For å unngå FRP i regjering, så må du stemme AP, SV eller SP.
Dette er å stemme taktisk.
Jeg synes det er dumt at det har blitt slik, for de fleste partier har jo edruelige og gjennomtenkte programmer, men det er dette som er realiteten.
Hold gjerne med, og vær medlem av Høyre, Venstre, Rødt eller egentlig hva du vil, men for denne gangs skyld synes jeg i fornuftens navn bør vurdere AP for Høyre, AP eller SP for Venstre og SV for Rødt.

Skulle det være slik at du har tenkt å stemme FRP, så kan du ha i bakhodet at de leder på en masse meningsmålinger, så stemmen din har ikke noe å si fra eller til, så du kan like godt holde deg hjemme på valgdagen.


Følg utviklingen her:
Tv2's partibarometer



Her er noen relevante linker( Blir oppdatert etterhvert):
Etterlyser klimafokus i valgkampen
- Vanlige folk betaler like mye i skatt uansett
http://velgerguiden.vg.no/09/
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2009/artikkel.php?artid=570791
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2009/artikkel.php?artid=570803
http://zinnamindatter.vgb.no/2009/08/22/bjarne-hakon-hansen-hva-med-vare-barn/
http://www.dagbladet.no/2009/08/27/nyheter/innenriks/valget_2009/politikk/7831510/
http://www.dagbladet.no/2009/08/26/nyheter/innenriks/politikk/valg_2009/7819768/

7 kommentarer:

Rimgrim Skitkvisthagan sa...

For mange er nok valget i praksis et regjeringsvalg, statsministervalg eller et blokk-valg. Da stemmer man gjerne taktisk. Den mest effektive måten å få mest mulig ut av stemmen sin på, er å følge meningsmålingene i sitt eget fylke frem til siste dag. Sjekke hvem som konkurrerer om en eller flere av plassene, og blant disse stemme på den man helst vil ha inn på Tinget. Eller, som for min del, sjekke hvem av dem jeg definitivt IKKE vil ha inn (Frp), og stemme på den andre. Uansett parti.

Regjerings/blokk/statsministervalg har blitt avgjort med bare en håndfull stemmer før.

Anonym sa...

Litt uenig. Skal H og FrP danne regjering, må de ha rent flertall og det greier de ikke nå, for KrF og Venstre vil neppe støtte en slik regjering.

Stemmer til KrF og Venstre betyr ikke stemme til de H/FrP. KrF og Venstre kan godt komme til å bli vippepartier. Begge har sagt at de ikke vil delta med FrP i regjering. (Kanskje ikke så rart når FrP programfester det stikk motsatte av det meste i de to partienes programmer.) Alternativene kan bli H+KrF+V med FrP på sidelinjen, eller en rød blokk eller Ap alene. Det viktigste for meg er at vi blir kvitt kulturminister Pinocchio.

Anonym sa...

Er X-frpU og stemte dem i mange år. Helt til jeg så hva dem stemte for i stortinget, ikke helt stemte med det de sa i partiet.
(de eldres ego parti)

Tragisk:
Den dårlige politikken som er ført på innvandring. At veldig mange makt grupper i Norge får herje fritt med fagforeninger og aviser. ER jeg redd Frp gjør et brak valg pga det.

Frp vinner?
Hva er jeg redd for? At jeg endelig kan gå trygt nedover gata uten og få kjøpe dop, voldtatt, ranet, drept av en neger uten lov å være i Norge. Men dette er kun problem i dag, fordi makt grupper i politiet lar det være slik, og slapper av. De vil ha mer makt.

Purken får mer makt?
Svakheten blir at grunnloven må forandres.
Så kan jeg som nordmann kastes i Fengsel i 3uker uten vann og brød, fordi jeg var på feil sted til feil tid. Ergo er litt redd om frp vinner.


Håper siv Jensen egentlig er litt smartere enn alle bygde tullingene hun har med seg.

Håper at Jens Stoltenberg tar hode ut av skapet
og klarer å bli litt mer handlekraftig over nye landsmenn. Og muligens forstår at han klarer å knuse disse makt grupperingene i Norge.

Ps: Lær av Bondevik. Alkohol, brød, og knus dem som kødder med samfunnet vårt.

hilsen vidar vestfold

Anonym sa...

Vidar stemmer på sv.

Anonym sa...

Saa dere er sinte paa FRP?
...aaa saa lure dere er ogsaa, med denne utrolig smarte taktikken...
Jeg ler meg i hjel av teite sosialister. De tror de er saa smarte, men er helt latterlige og ulogiske. Men, men... vil man ikke saa vil man ikke... Akkuratt som saanne gamlinger med oppheng paa foelgende:
-"MEEI! Slik og saann har det alltid vaert saa saann faar det bli!"

Kos dere hilsen Bernt

Nono sa...

Jeg har stemt både V og SV før, men skal stemme AP for første gang i år, hvorfor? Alt for å forhindre at FR(jeg-må-le)P og den dusten av en statsminister kandidat kommer til makten. Jeg vil glede meg i skadefryd dersom hun må vente 4 nye år. Herlig! :) Redgreen FTW! :D

Stian Rolfsen sa...

Det å si at hvis man stemmer på sentrum så kaster man bort sin stemme vitner kun om en egen agenda.. Det er veldig mange som er imot FRP, og det er da veldig lett å LURE folk til å stemmer rødt for å unngå at Siv Jensen blir statsminister. Det er da vel fanden meg likegyldig hvem som sitter i den stolen? Det som teller er hvilken politikk som føres. Et sterkt sentrum (for min del Venstre) er en garanti for at nettopp FRP ikke kommer i regjering, og samtidig en forhindring av et sosialistisk flertall i fire nye år (grøss)... Nå må folk slutte å si at noen kaster bort stemmene sine, og bør stemme taktisk. Det beste er om du stemmer på det partiet som har en politikk som du ønsker skal bli ført... Husk at det er politikken som er viktig, og som angår den enkelte... Hvis det ikke blir noe klart flertall så blir det ikke KAOS, det som skjer er at de som sitter i regjering må hente støtte rundt omkring i stortinget (som er sammensatt etter velgernes meninger), og det er mye mer demokratisk enn den hestehandelen som pågår i det skjulte rom i regjeringskontorene (ref flertallsregjeringen)

Legg inn en kommentar